Jew may not marry a non-Jew
Foods Cooked by a Non-Jew
Question: We currently employ non-Jewish help in our home. She helps with things around the house including cooking our food. All of the ingredients which enter the house are kosher and we supervise her while she is cooking, such that there is no Kashrut concern with the food. May we eat the food she prepares?
Answer: Our Sages decreed that a Jew may not eat foods cooked by a non-Jew.
http://halachayomit.co.il/he/default.aspx?HalachaID=2576
The Reason for the Prohibition to Eat Foods Cooked by a Non-Jew
There are two reasons for the why our Sages decreed that a Jew may not eat food cooked by a non-Jew: The first is since a Jew may not marry a non-Jew, if Jews are accustomed to eating with non-Jews and mingling with them, this may cause intermarriage between them.
The second reason is because our Sages were concerned that the non-Jew may place non-kosher ingredients in the food and feed it to the Jew.
Thus, it is absolutely forbidden to eat foods that were cooked by a non-Jew.
The Status of Vessels that a Non-Jew Cooked Food In
We have already discussed in the laws of Pesach and the laws of milk and meat that any vessel which had any kind of food cooked in it absorbs some of the flavor of the food into the walls of the vessel as a result of the heat during the cooking. It is for this reason that we designate different sets of dishes for milk and meat as well as for Pesach and the rest of the year.
The same applies to food cooked by a non-Jew that not only is it forbidden to eat from the food cooked by the non-Jew, but the status of such food is like other forbidden foods such as non-kosher meat, milk and meat, and the like which prohibit the vessel they were cooked in since the walls of the vessel absorb some of the flavor of the forbidden food cooked in it.
Thus, if a non-Jew cooks food in a Jew's vessels, not only are the foods prohibited for consumption, but the vessels may not be used anymore without first koshering them by immersing them in a pot of boiling water on the fire ("Hag'ala"). (Although earthenware vessels cannot be koshered through Hag'ala according to Halacha, nevertheless, regarding the prohibition of food cooked by a non-Jew, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt"l writes that one may be lenient and kasher it by immersing it in boiling water on the flame three times. See Halichot Olam, Volume 7, pages 97 & 104.)
When Maran zt"l served as head of the rabbinical court in Cairo, there was an Arab maid who would help the Rabbanit with chores around the house. This maid once prepared herself an omelet using a frying pan belonging to Maran's family. Maran zt"l instructed his wife to immerse the pan in boiling water in a pot on the fire in the presence of this maid in order for her to realize that she should not do this again in the future. (When Maran zt"l and his family left Cairo, this maid stood and wept bitterly for she was distressed about parting with the rabbi's wife and because of her loss of the great merit to be a helping-hand to the wife of the holy sage.)
There are, however, instances where it will be permissible to eat food cooked by a non-Jew which we will, G-d-willing, discuss in following Halachot.
בשולי גויים
שאלה: בביתנו נמצאת עובדת שאינה יהודייה. היא מסייעת בכל עניני הבית, וכן מבשלת עבורינו את האוכל. כל החומרים הנכנסים לבית הם כשרים, ואנו רואים את העובדת בשעת הבישול, כך שאין חשש מצד כשרות המאכלים. האם מותר לאכול מתבשיליה?
תשובה: רבותינו גזרו על תבשילים שבישלום גויים, שלא יאכל מהם ישראל, כלומר, יהודי.
טעם גזירת בישולי גויים
ובטעם הגזירה שאסרו רבותינו לאכול תבשילי גוים, נמצאו שני טעמים, האחד, משום חתנות. כלומר, הואיל ואסור לישראל להתחתן עם הגויים, ואם יהיו ישראל רגילים לאכול ממאכלי הגויים ולשהות בחברתם, הם עלולים לבא לידי נשואין עם הגויים.
והטעם השני, משום שחששו רבותינו, שמא הגוי יכניס דברים לא כשרים בתבשילו, ויאכילם את הישראל.
לפיכך אסור בהחלט לאכול מתבשילים שבישל הגוי.
דין הכלים שהגוי בישל בתוכם
ביארנו כבר בהלכות ערב פסח וכן בהלכות בשר בחלב, שכל כלי שנתבשל בתוכו מאכל כל שהוא, הרי שטעם המאכל נבלע בדפנות הכלי, מחמת חום התבשיל. ולכן אנו מייחדים מערכות כלים נפרדות לחלב ולבשר, וכן לפסח ולשאר ימות השנה.
וכן הדין לגבי תבשילי הגוי, שלא רק שאין לאכול מהתבשילים שבישל הגוי, אלא שדינם כדין כל שאר איסורי האכילה, נבלות וטרפות, בשר בחלב וכדומה, שאם בישלום בכלי, הכלי נאסר להשתמש בו שוב, מכיון שדפנות הכלי בולעות מטעם המאכל שנתבשל בו.
נמצא אם כן, שגוי שבישל תבשילים בכלים של ישראל, לא רק שאסור לאכול את המאכלים שבישל הגוי, אלא שכל הכלים שבישל בהם, נאסרו בשימוש חוזר, אלא אם יכשירו אותם, על ידי "הגעלה" במים רותחים. וכפי שביארנו בערב פסח. (וכלי חרס, שעל פי הדין אין אפשרות להכשירם אפילו בהגעלה, מכל מקום באיסור בישולי גויים, כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שיש להקל בהגעלת הכלי שלש פעמים, אפילו בכלי חרס). (הליכות עולם עמוד צז, ועמוד קד).
וכשהיה מרן רבינו זצ"ל אב בית הדין בקהיר, היתה אשה ערביה אחת מסייעת לרעייתו הרבנית בעבודות הבית. ופעם אירע שהכינה לעצמה חביתה על מחבת השייך למרן רבינו זצ"ל ולבני ביתו. והורה מרן זצ"ל לרעייתו, שתגעיל את המחבת במים רותחים, ושתעשה כן בנוכחות הערביה, כדי שתלמד מכאן ולהבא שלא לעשות כך עוד. (וכשעזבו מרן זצ"ל ובני ביתו את קהיר, עמדה אותה ערביה ומיררה בבכי, על צערה הגדול בפרידתה מהרבנית, ועל הזכות הגדולה שהיא מאבדת בכך שלא תוכל עוד לעמוד לימין רעייתו של החכם הקדוש).
ואמנם ישנם אופנים שמותר לאכול מתבשיל של הגוי, כמו שנבאר בהלכות הבאות.
לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:
בישולי גוייםאורך השיעור: 01:10:57 |
Comments
Post a Comment